Časosběr

Zbavte se stresu a buďte šťastnější. Začněte meditovat.

Meditovat jsem začala asi před dvěma lety. Opravdu aktivně medituju (a stále mám, co zlepšovat) něco přes rok. Co pro mě slovo meditace znamená? Je to chvilka, kdy trávím čas sama se sebou, v tichu, přítomnosti a soustředěná na dech. Proč to dělám? Protože jsem mnohem klidnější, méně mě zlobí moje strachy a lépe zvládám náročné situace.

O meditaci jsem něco málo věděla už někdy na základce, ale bylo to celé dost mlhavé a spojené s východními náboženstvími. Když jsem se o tohle téma začala více zajímat právě před dvěma lety, objevila jsem nejdřív aplikaci Headspace Andyho Puddicombeho. Krátce jsem tedy meditovala právě s touto aplikací a díky ní se dostala k velmi dobré knize Ukliďte si v hlavě. Nemyslím si, že by k meditování bylo nutné nejdříve přečíst mraky knih o tom, jak na to a o čem to je (obzvlášť pokud na čtení moc nejste), ale třeba obrázková kniha Zklidněte svou mysl za to určitě stojí. Já čtu naopak ráda, takže jsem si o meditaci knih přečetla několik – někde se dozvíte omáčku okolo, někde dostanete praktické rady jak na to a tipy na různé techniky a dozvíte se taky, jak vydržet začátky. Všechno se dá zúročit. Mou asi nejoblíbenější se stala kniha Calm od stejnojmenné aplikace (jen je zatím k mání jen v angličtině).

► Všechny knihy o meditaci, které jsem četla, najdete v sekci O knihách.

Ráda bych meditovala každý den, ale ve skutečnosti se mi to daří tak 3x do týdne. Pravidelnost a intenzita je něco, na čem stále pracuju. Nejvíc medituju s aplikací Calm, kterou si také měsíčně platím (asi 350,-). Začala jsem sedmidenním začátečnickým kurzem, který je zdarma a protože se mi aplikace hodně líbila, rozhodla jsem se do ní investovat. V aplikaci je k tomuto kurzu zdarma ještě možnost nevedených meditací a vedených meditací zaměřených na skenování těla, odpouštění a lásku. Přijde mi, že minimálně na začátku jsou vedené meditace velmi příjemné. Já jsem pokračovala 21 denním kurzem a pak už můžete své meditace zaměřit na cokoliv. Aplikace dál nabízí meditace zaměřené na spánek, úzkost, koncentraci, přítomnost, nesouzení, ale taky na dojíždění nebo meditaci při chůzi. Jako bonus tady najdete také meditaci pro děti a tzv. sleep stories, což jsou příjemně namluvené různé eseje nebo příběhy, které vás mají ukolébat ke spánku. Kromě těchto meditací je tu také dalších sedm sedmidenních programů na různá témata a tlačítko Breathe, které vás vizuálně a hudebně navádí ke zklidnění dechu. Na pozadí aplikace si vybíráte sedm různých obrázků s různým hudebním podkreslením (divokou louku, horské jezero, praskající oheň, déšť, relaxační hudbu a nebo úplné ticho). Aplikace se stále vyvíjí a přibývají další vychytávky. Ze všech aplikací, které jsem měla možnost vyzkoušet mi tahle stále přijde nejlepší.

Zpočátku pro mě bylo strašně těžké jen deset minut vydržet v klidu sedět (zdá se to jednoduché, ale uvidíte, jak těžké je vydržet v klidu, nehýbat se a na něco se soustředit), dnes vydržím i dvacet minut. Další hodně náročnou věcí je pak soustředění se samo, v mém případě na dech. V tom je právě síla pravidelnosti, protože čím pravidelněji se meditaci věnujete, tím více a déle se dokážete soustředit. Zásadní a hodně milé je, že neexistuje špatná meditace. Někdy to jde tak a někdy tak, každý trénink se počítá.

Moje obvyklé meditování vypadá asi takhle. Sednu si na židli, tak abych měla rovná záda, na sobě mám něco pohodlného a ruce volně položené v klíně. S otevřenýma očima se několikrát zhluboka nadechnu a pomalu vydechnu, uvolňuju tělo a cítím jeho tíhu, pak oči zavřu. Provedu rychlý sken těla od hlavy až k palcům u nohou. Pak se zaměřím na dech – výdech a nádech (často si v duchu ta slova opakuju). Na konci dám mysli volnost a nechám jí putovat, kam se jí zachce. Pomalu se zaměřím na okolní zvuky a místnost, kterou mám kolem sebe. Uvědomím si, jak se cítím a jak se cítí moje tělo. A pomalu otevřu oči.

Jak už jsem zmiňovala výše. Zpočátku je příjemné a jednoduší, když vás vede nějaký hlas. Zatím jsem nenarazila na žádnou aplikaci v češtině (pokud o nějaké víte, napište mi o ní). Kromě dvou výše zmíněných můžete vyzkoušet také Inscape, Simple Habit nebo Smiling mind, která je i pro děti.

Když to hodně zkrátím, tak se vám díky meditaci v podstatě celkově změní pohled na svět. Není to totiž o těch deseti, patnácti nebo dvaceti minutách, kdy se meditaci věnujete, ale o tom, že se snažíte žít v přítomnosti během celého dne.

Já říkám: „Zkuste to.“

Meditujete? Zajímá vás tohle téma? Je to něco, čemu moc nevěříte? Napište mi do komentářů, jsem zvědavá. 

Previous Post Next Post

You may also like

6 komentářů

  • Reply Alex

    Ja meditujem iba par mesiacov, no neviem si to vynachvalit. Fakt je to uzasny cas, kedy upokojim nielen svoju mysel ale aj telo, po celom tom dennom zhone. Je to cas iba pre mna.

    15/02/2017 at 11:56
  • Reply JORIES

    O meditaci přemýšlím už hrozně dlouho, ale netušila jsem, že bych musela číst o tom i knížky! 😀 Určitě je to super na stres, což mně by se opravdu hodilo, protože jsem docela sresující se člověk.

    http://basic-whitegirl.blogspot.cz/

    17/02/2017 at 18:48
    • Reply Michelle

      Zas tolik toho o meditaci přečíst nemusíš:-), ale fajn vědět, jak na to a k čemu je to vlastně dobré. Určitě zkus a uvidíš, jestli se ti to zalíbí.

      18/02/2017 at 9:58
      • Reply JORIES

        Dobře. Děkuji moc! ♥

        20/02/2017 at 17:07
  • Reply Zuzka v Kostce

    Takové duševní zastavení se je super, taky dělám, mám ráda i některé vedené meditace 🙂

    17/02/2017 at 19:05
  • Reply Obrazem Blog Adel

    Skvele, premyslim, ze meditace vyzkousim. Tenhle clanek jakoby rikal – jo, uz delej! 🙂

    12/05/2017 at 13:57