Na vlnách pátku

Máme tu druhý naplánovaný páteční příspěvek. My dnes opět po dvou týdnech přijíždíme do Los Angeles a užíváme si poslední dva dny v USA. V neděli v noci už zase doma. Hrozně se těším až vám všechny naše zážitky budu moct sepsat. A teď už hurá na páteční tipy.

patek

Obrázek od National Geographic.

Super semínkové máslo

Poslední dobou tu konečně pořádně začíná frčet arašídové máslo. My ho doma máme moc rádi a sem tam (když nejsem lenivá) dělám i domácí. Dneska mám pro vás ještě něco lepšího. Je to takové super máslo, protože je v něm spoustu zdravých věcí a jestli doma máte robot se sekáčkem, budete ho mít hotové raz dva.

Ingredience: 
1 hrnek mandlí i se slupkou
1/2 hrnku kešu ořechů
15 para ořechů
1/4 hrnku loupaných dýňových semínek
sůl
1 až 2 lžíce chia semínek

Troubu si rozehřejte na 150 stupňů. Mandle a kešu ořechy rozprostřete na plech a dejte péct na 20 minut. Po 10 minutách přidejte do trouby na dalším plechu dýňová semínka (pokud vám to trouba nedovoluje, budete to muset udělat na dvakrát). Tzn. mandle a kešu pečete 20 minut, dýňová semínka 10 minut.

Poté, co budete mít upečeno a ořechy i semínka budou vychladlá, můžete vše nasypat do robotu i se zbývajícími ingrediencemi kromě chia semínek. Mixujete a mixujte, čas od času promíchejte. Podle chuti dosolujte. Ve chvíli kdy máte krémovou směs, můžete vše přendat do uzavíratelné sklenice a vmíchat chia semínka. V lednici vám máslo vydrží několik týdnů. Já ho přidávám do kaší nebo mažu na pečivo.

Recept od Faring Well.

Recenze: Rychlé meditace pro zklidnění těla a mysli

Máme tu pokračování recenzí knih o meditaci od nakladatelství Grada. Tentokrát je autorem Eric Harrison – australský učitel meditace, který se vás na 155 stránkách pokusí přesvědčit, že krátké bleskové meditace jsou leckdy lepší než ty dvacetiminutové, na které mnoho z nás „nemá čas“. Hned v úvodu vám musím říct, že mě celkem přesvědčil.

Kromě úvodu a závěrečného shrnutí je kniha rozdělena na čtyři části: dýchání a tělo, smysly, aktivity a myšlenky na závěr. Součástí je 27 cvičení a 16 meditací.

Základní pokyn zní: soustřeďte se na smyslové podněty v přítomném okamžiku – zapojte svůj zrak, sluch, čich, chuť a hmat – a nechte myšlenky běžet jakoby na pozadí.

Každá kapitola začíná obecným úvodem, obsahuje autorovy nasbírané zkušenosti a úvod ke cvičení či meditaci, která bude následovat. Ta je pak krok po kroku popsána v graficky zvýrazněném okně. Dozvíte se něco o dechu, svých smyslech, soustředění a pozornosti a o tom, jak překonat rozptýlení. Zjistíte, že meditovat můžete při chůzi, v posilovně, při jídle, v autě, při vykonávání domácích prací a nebo taky na záchodě.

Meditace v chůzi.
Při prvních krocích se třikrát zhluboka nadechněte a vydechněte. Pokračujte v chůzi volným krokem a začněte se soustředit. Naslouchejte zvukům. Nebo postupně pozorujte různé objekty. Nebo vnímejte proudění vzduchu kolem svého těla. Nebo buďte bdělí a vnímejte podněty všech svých smyslů, jeden po druhém. Ponořte se do každého podnětu, prozkoumejte jej do nejmenších detailů a pak přesuňte svou pozornost k dalšímu. Okrajově vnímejte i své tělo.

V závěrečné kapitole Myšlenky na závěr dostanete odpovědi na klasické otázky: Dělám to správně? Soustředím se? Soustředím se dobře? Jsem myslí v přítomnosti? Relaxuji? a dostanete tipy, co víc můžete udělat proto, aby jste byli a žili více v klidu a zažívali méně stresu.

Kniha i všechny cvičení a meditace jsou psány přehledně a srozumitelně. Hned od začátku jsem se přistihla, že i když knihu právě nečtu, na cvičení myslím a zkouším je. Každý den tak po cestě z práce počítám své kroky a více se soustředím na to, co se kolem mě děje. Několikrát denně využívám cvičení tři oddechnutí a často mi pohled utkví na něčem nebo na někom a já si vytvářím svou „momentku“. Více myslím na to, jak využívám své smysly, co to je, co se mi právě honí hlavou a jak se cítím já i mé tělo. To se mi u knihy tohoto typu stalo poprvé. I když se mi úkoly/cvičení/meditace líbí – většinou si je po přečtení úplně přesně nepamatuju a nakonec je pravidelně nepraktikuju. Tentokrát i týden po přečtení knihy na jednotlivá cvičení stále myslím a zkouším. Jsou opravdu krátká, jednoduchá a vy je můžete využít při bezpočtu situací během celého svého dne.

Tři oddechnutí.
Zhluboka se nadechněte, vnímejte, jak se rozpíná vaše břicho a bránice. Úplně vydechněte. Nechte všechno odplynout. Zadržte dech v pauze před nádechem, vnímejte, jak se vaše břicho uvolňuje. Setrvejte v dechové pauze, dokud se opravdu nemusíte nadechnout. Dvakrát zopakujte.

Pokud hledáte něco opravdu praktického, co budete moct začít využívat už během čtení, tak je kniha Erica Harrisona přesně to pravé.

O autorovi: 
Eric Harrison propaguje velmi praktický přístup bez zbytečných frází. Jeho meditačním centrem v západní Austrálii prošlo více než 20 000 studentů. Jeho knihy vyšly v osmi jazycích v deseti zemích  a patří mezi ně například bestseller Naučte se meditovat. 

Grada Publishing, a. s., 2015. Knihu je možné zakoupit ZDE.

Recenze: Nalezení ztracené Marty

Díky nakladatelství Jota jsem měla možnost si jako jedna z prvních přečíst knihu Nalezení ztracené Marty od Caroline Wallace. Dnes, hned za čerstva, vám o knize napíšu (vy si ale článek přečtete až ve chvíli, kdy budu brázdit silnice Californie).

Příběh se v podstatě celý odehrává v roce 1976 na nádraží Lime Steet v Liverpoolu. Jeho hlavní hrdinkou je velmi zvláštní šestnáctiletá dívka Marta Ztracená, která pracuje a žije v kanceláři Nálezů a ztrát společně s ženou, kterou nazývá Matka. Matka je žena, která Martu našla a přijala jí za svou – jak už možná tušíte, nebyla to žena vůbec dobrá. Marta však není odkázaná jen na přísnou pobožnou Matku, kolem ní se točí další „obyvatelé“ tohoto nádraží: pošťák Drak, uklízeč Stanley, Jenny Jonesová z trafiky a nejlepší kamarádka Elizabeth z bistra.

„Sbírám ztracená slova,“ řeknu. A pak dodám: „Nechávám je promlouvat.“

Celé to začíná dnem, kdy Marta dostane poštou knihu od Anonyma s ručně vepsaným vzkazem o tom, že jí Matka lže. Ostatní okolnosti pak Martu donutí s Anonymem komunikovat prostřednictvím plakátků a pátrat po tom, kdo vlastně je a odkud pochází. Do příběhu vstupují nové postavy Williama a George Harrise, kteří jí společně s Elizabeth budou největšími pomocníky.

Druhá linie příběhu se pak týká Mala Evanse – bedňáka kapely Beatles a jeho ztraceného kufru plného nezveřejněných relikvií, které se po jeho smrti kdesi ztratily. Marta tedy nehledá pouze odpovědi o svém původu, ale pomáhá také najít ztracené věci, učí se samostatně žít a skrze svou naivitu poznává všechny stránky dospělého života.

Bojím se, že zapomenu, co to je být opravdu nešťastná a osamělá. Že všechno, co teď mám, budu pokládat za samozřejmé.

Víc se mi o příběhu říkat nechce, protože vás o něj nechci ochudit. Kniha vás určitě zaujme už svým přebalem, který je pěkně graficky zpracovaný. Zpočátku jsem z knihy byla rozpačitá a nebyla jsem si jistá, zda jsem nešlápla vedle, ale příběh se rozjíždí pozvolna a pak jsem četla jedním dechem. Místy mi kniha hodně připomínala film Amélie z Montmartru, který je mou srdeční záležitostí. Celý příběh je vlastně maličko zvláštní a místy tak trochu kouzelný, a to mám ráda. Báječná oddechovka a kniha, která zaujme nejen mladé.

O autorce:
Caroline Wallace je britská autorka. Původně pracovala jako učitelka a nyní se věnuje literární činnosti. Napsala několik knih pod pseudonymem Caroline Smailes. V současné době žije s manželem a dětmi v Liverpoolu.  

Nakladatelství Jota, s. r. o., 2016. Knihu je možné zakoupit ZDE.

Na vlnách pátku

Momentálně jsme sice někde v Los Angeles, spíme a za pár hodin se chystáme na prohlídku Warner Bros studií, ale nemusíte se vůbec bát, o páteční tipy vás neochudím. Zítra nás čeká plážový den a v neděli už vyrážíme zahájit náš road trip, tak nám držte palce.

 

Obrázek z CN Traveler.

 

Na vlnách pátku

Příští týden touhle dobou už budeme konečně v Los Angeles. Poslední dny jsem z toho byla trošku nervózní, ale včera jsem se celá tak nějak zklidnila (nerozházelo mě ani to, že mi už několik hodin nefunguje telefon). Dnes poslední setkání s L. a T. před odletem a před miminkem. Zítra oslava a dolaďování posledních věcí. Mám ráda, když září začíná pěkným počasím. Co vy? Jaké byly vaše první zářijové dny?

patek

Obrázek z Feeling and Loving.

Eshop a naše zkušenost se Shoptetem

Otevřít si dneska eshop a začít něco prodávat je celkem snadné. Možná umíte šít krásné kabelky či sukně, možná doma vyrábíte vlastní šperky. Jednou možností je, že tyhle věci prodáte třeba na Fleru a druhou je, že si založíte vlastní eshop.

Já bych se s vámi ráda podělila o vlastní zkušenost se zakládáním eshopu. Asi víte, že kromě skupiny Planner lovers v České republice, máme také obchod s doplňky do diářů Planner Addict. Když přeskočíme počáteční fázi, dostaneme se k tomu, že stojíte před rozhodnutím, kde si takový vlastní eshop založit, když zrovna po ruce nemáte desítky tisíc pro někoho, kdo vám ho vytvoří.

My jsme nejdřív dali na první radu, kterou jsme dostali a zaplatili si hosting, doménu i eshop přes banan.cz. Záhy jsme zjistili, že to není to pravé ořechové a že za ty peníze eshop vypadá opravdu hrozně a neprofesionálně. Já jsem pak čirou náhodou narazila na projekt Shoptet a narychlo jsme celý eshop přesouvali tam. Mělo to svá úskalí, ale zdárně jsme to zvládli a komunikace se shoptetem, byla moc fajn.

První věc, která vás u shoptetu potěší je, že pokud váš eshop nebude obsahovat více než deset položek – je celý zdarma. K tomu dostanete email a 22 modulů/funkcí. Níže vidíte kompletní ceník. My jsme potřebovali další dva moduly navíc, ale nechtělo se nám platit další balíček s dalšími věcmi, které bychom nevyužili. Takže nám přišlo super, že si kterýkoliv modul můžete vybrat navíc a měsíčně za něj zaplatíte určitou částku (od 50 do 300,-).

cenik

Založení je rychlé a záhy můžete fungovat. Jediná věc, kterou bych projektu vytkla je ne příliš intuitivní uživatelské rozhraní administrace. I teď po pár měsících často dlouho klikám než objevím věc, kterou potřebuju upravit či změnit (na obrázku menu vlevo). Každá položka v menu má totiž spoustu dalších pododkazů, kterými se musíte proklikat (ne vždy to najdu tam, kde bych čekala). Na druhou stranu, tohle může být celkem subjektivní a časem si člověk asi zvykne. Jak vidíte níže, vše ostatní je přehledné. Vidíte, kolik objednávek máte za sebou, které už jsou vyřízené a které ne + spoustu dalších věcí.

shop1

Důležitá (možná nejdůležitější) část eshopu je jeho vzhled. Shoptet vám nabízí několik pěkných moderních šablon, které je možné si přizpůsobit vlastním požadavkům – se vším se dá hýbat, měnit barvy, vkládat fotky i loga. Sahat můžete i do html. Tohle pro nás hned po ceně bylo asi nejdůležitější.

Oproti původnímu hostiteli jsme byli na sto procent spokojenější. Shoptet je přívětivý, moderní, cenově dostupný a nabízí spoustu různých funkcí. Jeho založení zvládnou i lidé, kteří nejsou programátoři a eshop i tak bude vypadat pěkně. Za Planner Addict můžeme jedině doporučit.

Uvažovali jste někdy o založení vlastního eshopu? Vlastníte nějaký? Napište mi o něm.

Na vlnách pátku

Článek právě teď píšu z postele, po pravé straně zázvorový čaj a po levé knížka. Venku je druhá (možná poslední) vlna pořádného letního tepla a já kurýruju nachlazení. Za 13 dní už budeme sedět v letadle směr Los Angeles a já musím být fit! Takže ač jsme se původně chystali na další Streetfood festival na Náplavce, tak to nakonec vypadá na velmi poklidný víkend s tunou ovoce a vitamínů. Doufám, že vy jste na tom líp.

patek

Obrázek z Soulmakes.

 

Recenze: Více než 100 cvičení pro zklidnění a prožívání přítomnosti

IMG_6796

Útlá knížečka od Gill Hassonové je jedna ze série knih o meditaci, které jsem dostala od nakladatelství GRADA. Dnes bych vám jí ráda představila a možná vás nalákala k jejímu přečtení.

 Způsob jakým žijeme naše dny, je způsobem, jakým žijeme naše životy. (Annie Dillard)

V úvodu se kromě toho, co to je vědomé vnímání přítomnosti a k čemu je dobré, dozvíte jak používat samotnou knihu. Každá kapitolka (zabírá vždy dvě strany) je označena jedním z pěti symbolů, které označují dané téma: vlastnosti, práce, tělo, vztahy a jídlo.

Každá kapitolka začíná vhodně vybraným citátem a následuje popis situace. Na druhé stránce, která začíná nadpisem v praxi,  pak najdete konkrétní cviky a techniky. Můžete se těšit na témata jako: buďte sebejistí, zpomalte, optimalizujte svůj čas, přijměte věci takové, jaké jsou, zažeňte nudu, zvládejte chvíle osamělosti nebo získejte kontrolu nad hněvem. Na 124 stránkách najdete takových témat/kapitol 54.

V závěru na vás čeká více jak dvě strany různých citátů a výroků k tématu vědomé vnímání přítomnosti od různých známých osobností.

Učte se ze včerejška, žijte pro dnešek, doufejte v zítřek. (Albert Einstein)

Kniha má opravdu malý formát, a tak pro vás nebude problém, mít jí stále po ruce. Je jednoduše a přehledně graficky zpracovaná. Při čtení jsem byla překvapená, jak moc se mi dané úkolí líbí a jsem si jistá, že se k ní budu opakovaně vracet. Tuhle knihu řadím mezi ty, které zvládne i ten, kdo čtení příliš neholduje, ale dané téma ho zajímá. Nečekejte přehršel informací – vše je spíše praktické, což mám ráda. Vhodné pro všechny, kteří se chtějí či potřebují v životě trochu zastavit.

O autorce: 
Gill Hassonová je lektorka, trenérka a spisovatelka. Má 20 let zkušeností v oblasti osobního rozvoje. Specializuje se na sebedůvěru a sebeúctu, komunikační dovednosti, asertivitu a odolnost. 

Grada Publishing, a. s., 2015. Knihu je možné zakoupit ZDE.

Na vlnách pátku

Mám za sebou celkem pestrý týden. Cvičení, kadeřnice, divadlo, výročí a dneska se po dvou letech uvidíme s F. Docela se těším na trošku klidnější víkend, kdy dohoním všechny resty a doladím průvodce do Californie. Jaké plány máte vy?

kreativ patek