Andy Puddicombe a jeho kniha Ukliďte si v hlavě s podtitulem stačí 10 minut denně, se věnuje jednoduché meditaci, která vám zabere pouhých deset minut denně. Možná budete znát také jeho projekt/aplikaci Headspace, ze kterého kniha vychází a na který také odkazuje. Já se o meditaci zajímám už něco přes rok a když jsem měla možnost si u Grady vybrat jednu knihu, tohle byla má první volba. Žádnou jinou podobně zaměřenou knihu jsem zatím nečetla a tak jsem byla zvědavá, co mě čeká. Jak názorné, jednoduché a hlavně věrohodné to bude. Osobně mám s meditací zkušenost přes aplikaci Calm, kde jsou meditace vedené (o ní zase někdy jindy), takže mě zajímalo, jaké tipy dostanu na meditace, které si povedu já sama.

Kniha samotná je rozdělena do sedmi hlavních částí. První – Než začneme – vám představí celý projekt a také okolnosti jeho vzniku, poví vám něco o tom, co to meditace je a k čemu je dobrá a připraví vás na to, co vás čeká ve zbytku knihy. Druhá část – Přístup – se zaměřuje na různé imaginativní techniky, které vám meditaci přiblíží a pomohou při nesnadných začátcích. Třetí část – Procvičování – je tou nejpraktičtější a vysvětluje celou techniku deseti minut. Čtvrtá část – Využití – vám představí několik různě zaměřených meditací (od jídla, přes chůzi, po spánek), které využijete v běžném životě. Pátá část – Praktické aspekty – se věnuje praktickým otázkám, jako je oblečení, místo, čas, které s meditací souvisí. Šestá část – Deset rad, jak žít všímavěji – shrnuje základní rady, které by vám měli v praktikování meditace pomoct a hlavně její účinnost prohloubit. Sedmá část – Příběhy z centra Headspace – je pak kolekce příběhů osmi reálných lidí, kterým desetiminutová meditace pomohla v nějakém osobním problému.

Důležité informace/citáty jsou v knize vytažené a zarámované:

Čím více něčemu vzdorujeme, tím větší napětí vytváříme, a toto napětí musí dříve nebo později najít cestu ven.

Celou knihu provází praktické cvičení. Je jich celkem deset a začínají od těch jednodušších: cvičení nedělání a cvičení mysli po ty “náročnější”: meditace chůzí a meditace jídlem. Cvičení jsou velmi praktická a jasně vám říkají, co máte udělat.

Cvičení: nedělání

Zkuste si to teď hned. Zůstaňte tam, kde právě sedíte, a jen zavřete knížku a položte si ji do klína. Nemusíte sedět v žádné konkrétní pozici, jenom zavřete oči a dvě nebo tři minuty seďte. Je naprosto v pořádku, když se vám v hlavě začne objevovat spousta myšlenek. Můžete je nechat přicházet a zase odcházet a jenom dvě nebo tři minuty vnímejte, jaké to je, v klidu sedět a nic nedělat.

Součástí knihy je také deník, který najdete jako přílohu na závěr knihy. Je připraven na deset dní a každý den obsahuje šest různých otázek, na které byste si po splnění “deseti minut” měli odpovědět.

Autor v knize hodně mluví o svých vlastních zkušenostech, které s meditací má a nezastírá, že začátky mohou být pro někoho opravdu náročné, což mě osobně bylo velmi sympatické. Jsou dny, kdy máte pocit, že nic neděláte správně, že jste rozptýlení a že se vám nedaří mysl zklidnit. Díky knize se dozvíte, že žádný z těchto pocitů není špatně. Meditace vám může být hodně příjemná a uteče jako nic a někdy máte pocit, že trvá několik hodin a že nikdy nebude konec. Vše je hlavně o praxi a o tom, jak často a poctivě se “deseti minutám” věnujete.

Mě se kniha velmi líbila a doporučuji jí, kde můžu. Oslovilo mě to, jak je rozčleněna i to, jak je praktická. Nevnucuje vám žádné duchovní přístupy ani žádné zásadní životní změny. Na stodevadesáti stránkách se dozvíte vše potřebné k tomu, jak s meditací začít a jak jí do svého života včlenit, protože deset minut denně si přece najde každý. Pro koho kniha je? Pro všechny, které zajímá téma meditace a také pro ty, kteří bojují se stresem, nespavostí, úzkostí, depresemi a podobonými problémy a chtějí si v životě nějak ulehčit.

Krátce o autorovi:
Andy Puddicombe je diplomovaný meditační konzultant a bývalý buddhistický mnich. V době, kdy se učil meditovat, objel celý svět. V roce 2004 se vrátil do Velké Británie a založil projekt Headspace. Cíl byl jednoduchý – zbavit meditaci zažitých mýtů a zpřístupnit ji co největšímu počtu lidí.

Grada Publishing, a. s., 2016 – knihu můžete zakoupit ZDE

Štítky: