Díky nakladatelství Jota jsem měla možnost si jako jedna z prvních přečíst knihu Nalezení ztracené Marty od Caroline Wallace. Dnes, hned za čerstva, vám o knize napíšu (vy si ale článek přečtete až ve chvíli, kdy budu brázdit silnice Californie).

Příběh se v podstatě celý odehrává v roce 1976 na nádraží Lime Steet v Liverpoolu. Jeho hlavní hrdinkou je velmi zvláštní šestnáctiletá dívka Marta Ztracená, která pracuje a žije v kanceláři Nálezů a ztrát společně s ženou, kterou nazývá Matka. Matka je žena, která Martu našla a přijala jí za svou – jak už možná tušíte, nebyla to žena vůbec dobrá. Marta však není odkázaná jen na přísnou pobožnou Matku, kolem ní se točí další “obyvatelé” tohoto nádraží: pošťák Drak, uklízeč Stanley, Jenny Jonesová z trafiky a nejlepší kamarádka Elizabeth z bistra.

“Sbírám ztracená slova,” řeknu. A pak dodám: “Nechávám je promlouvat.”

Celé to začíná dnem, kdy Marta dostane poštou knihu od Anonyma s ručně vepsaným vzkazem o tom, že jí Matka lže. Ostatní okolnosti pak Martu donutí s Anonymem komunikovat prostřednictvím plakátků a pátrat po tom, kdo vlastně je a odkud pochází. Do příběhu vstupují nové postavy Williama a George Harrise, kteří jí společně s Elizabeth budou největšími pomocníky.

Druhá linie příběhu se pak týká Mala Evanse – bedňáka kapely Beatles a jeho ztraceného kufru plného nezveřejněných relikvií, které se po jeho smrti kdesi ztratily. Marta tedy nehledá pouze odpovědi o svém původu, ale pomáhá také najít ztracené věci, učí se samostatně žít a skrze svou naivitu poznává všechny stránky dospělého života.

Bojím se, že zapomenu, co to je být opravdu nešťastná a osamělá. Že všechno, co teď mám, budu pokládat za samozřejmé.

Víc se mi o příběhu říkat nechce, protože vás o něj nechci ochudit. Kniha vás určitě zaujme už svým přebalem, který je pěkně graficky zpracovaný. Zpočátku jsem z knihy byla rozpačitá a nebyla jsem si jistá, zda jsem nešlápla vedle, ale příběh se rozjíždí pozvolna a pak jsem četla jedním dechem. Místy mi kniha hodně připomínala film Amélie z Montmartru, který je mou srdeční záležitostí. Celý příběh je vlastně maličko zvláštní a místy tak trochu kouzelný, a to mám ráda. Báječná oddechovka a kniha, která zaujme nejen mladé.

O autorce:
Caroline Wallace je britská autorka. Původně pracovala jako učitelka a nyní se věnuje literární činnosti. Napsala několik knih pod pseudonymem Caroline Smailes. V současné době žije s manželem a dětmi v Liverpoolu.

Nakladatelství Jota, s. r. o., 2016. Knihu je možné zakoupit ZDE.