Láska ke knihám

Knihy

Láska k papíru

Diáře

Naše zážitky a tipy z cesty

USA

Časosběr Výzvy

Whole30 – 1. týden očima Mr. K

Když jsme se s mojí drahou Michelle rozhodli pro program Whole30 založený na Paleo stravování, už jsem měl s paleo stravou dvoutýdenní zkušenost. Přečetl jsem si totiž knížku Jídlo na prvním místě a když jsem si informace z ní spojil se svými znalostmi z  vysokoškolských studií a hlavně každodenní praxí z fitka, kde jsem na své klienty a vždy i na sobě vyzkoušel snad už všechno, tak mi paleo dávalo smysl. Nepřišlo mi to prostě jako bláboly, které člověk najde v různých časopisech, hlavně v těch pro dívky a ženy, ale jako vědecky podložené informace podpořené platnými poznatky o fungování hormonů, zažívání, reakcích imunitního systému nebo o vlivu různých průmyslově vyráběných umělých potravin na lidskou psychiku. Začal jsem prostě okamžitě, bez váhání a nějakých mega příprav a byl zvědavý, co to udělá.

Ještě by bylo dobré říct, proč to vlastně dělám(e)? Mým cílem je zkusit, co mnou Whole30 udělá. Co udělá Whole30 s člověkem, který sportuje průměrně 5x týdně, v těle má kolem 10% tuku a jí podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Co bych měl určitě říct je, že od března 2016 jsem střídavě podle pocitu držel stravování lowcarb, založené na snížení příjmu sacharidů ve stravě a naopak zvýšeném příjmu ostatních makro živin (tuky, bílkoviny), ale to je jiný příběh. Kolem a kolem jsem si myslel, že to po lowcarbu bude sranda. CHYBA.

  • Zásadní je příprava jídla:

Všechno mi hrozně usnaďnuje, že M. hrozně ráda vaří a do svojí malé tlamičky nestrčí jen tak něco. Já jsem naopak BULDOZER. Kromě vajíček na tvrdo a koprovky (bože hlavně ne dohromady) sním cokoliv, kdykoliv, v téměř jakékoliv úpravě, provedení a prezentace jídla, když vařím sám, je sprosté slovo. Díky Míše si prostě žeru jako král. Ono se dá totiž Paleo vzít tak, jako bych ho vzal já a podle mě 90% z vás, co máte penis = tlačit do sebe do omdlení zeleninu z přepravek z Tesca, 300 kg vajíček každý měsíc, sem tam nějaký ten banán a kus kuřecího nebo hovězího z pánve lesknoucí se kokosovým olejem po příchodu z práce, tréninku nebo večerního rande. A jedeeeem. Jeden den, týden, dva týdny, tři, osm, deset a už je vám z toho zle. M. dělá věci, které občas na první pohled jako paleo vůbec nevypadají.

  • Pauzy mezi jídly:

Měl bych jíst 3x denně. Popravdě říkám, že to nedávám. A podle mě každý sportovec, který při tréninku propotí triko, bude mít stejný problém. Možná ne, možná jsem jen rozežranec rozežranej, ale když dám jídla čtyři, cítím se daleko lépe. S třemi jídly jsem byl hladový, nervozní a v břiše mi kručelo na 10 metrů. Tady jsem narazil a pociťoval silnou úzkost. Takže moje doporučení zní: 4 jídla.

  • Chutě na nezdravé věci:

Tady je asi největší problém. I když jsem držel lowcarb, měl jsem každou sobotu cheat day = den „dej si co chceš a usni s hubou umaštěnou a čokoládou za ušima“. Teď jedem 30 dnů komplet, dneska je neděle a jsem poprvé bez své švindl soboty. I když můžu ovoce, v kterém je dost fruktózy, tak je tělo (a hlavně mozek) naprogramované na sobotní čokoládové dýchanky, donatíčky, zmrzlinky, pizzy a další mňamky. Prostě pláče. Roní slzy jako hrachy. Dneska jsme byli na veletrhu o bydlení a můj pohled na dorty a koláče musel vypadat, jak pohled alkoholika na léčení na skleničku tuzemáčku. Sobotní chlastačku jsem taky vynechal, protože bych to o flašce vody asi nedal. Naštěstí nebrečím sám. Oba brečíme, pořád, všude. Už jsme se na to v hlavě několikrát vykašlali, navzájem jsme se přemlouvali, že to pro naše těla nebude zase taková pecka, ale přátelé, ona bude. Protože:

  • Výsledky a postřehy po prvním týdnu:

– z těla mi vyditelně odešla voda

– po dlouhé době mám vidět i dolní část břišních svalů

– dnes jsem poprvé na svém bicepsu při cvičení zahlédl onu žílu, o které jsem byl přesvědčený, že na mém těle chybí

– energie mi sice stále lehce kolísá, ale je to první týden pravého whole30, tělo si zvyká

– občas mám hlad dřív, než za požadované 4 hodiny, takže si pauzu prostě zkrátím

– zvyšuji průběžně porce, což se snažím učit i Míšu, která mi nejdřív dávala o ¼ víc než sobě. Teď už ale ví, že o ½ je pro můj splachovací žaludek akorát.

– mám už teď problémy s konzumací zeleniny – nikdy jsem jí tolik nesnědl a moc jí nemusím = ale já to zlomím

– každý týden děláme nákup a ne malý – sousedi a pokladní si musí myslet, že máme doma kotce, kde pěstujeme králíky, opice a vlky – samá zelenina, ovoce a maso.

– nejvíc mě naplňuje kvalitní hovězí – když si ho dám k věčeři, vydrží mi to až do rána

– zkvalitňuje se mi spánek a jsem ráno krásně odpočinutý – noční můry a běsy jsou pryč

– nejkrušnější jsou víkendy – spousta lákadel a akcí

– sice necháme za nákup v průměru víc než dřív, ale zase ušetříme za jídlo venku

– vůbec nemám problémy s plynatostí a cítím se o x kilo lehčí

– vyčistila se mi pleť

– na záchodě trávím 3x míň času a všechno je kvalitnější 😀

Tak první týden je za námi. Bude to boj, ale dáme to. Zatím máme pocit, že první den po Whole30 naběhneme do cukrárny a k mekáči a pustíme to do sebe všemi otvory. Ale uvidíme, třeba se to změní. Jsme hold cukrově závislí a musíme se toho zbavit. Třeba si vybudujeme závislost na zelenině, ale to asi dřív v Hostivaři vyrostou palmy a já si dám vlasy do culíku. Ahoj K.

Previous Post Next Post

You may also like

Nechte mi tu komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.