Časosběr Výzvy

Whole30 – 1. týden očima Mr. K

Když jsme se s mojí drahou Michelle rozhodli pro program Whole30 založený na Paleo stravování, už jsem měl s paleo stravou dvoutýdenní zkušenost. Přečetl jsem si totiž knížku Jídlo na prvním místě a když jsem si informace z ní spojil se svými znalostmi z  vysokoškolských studií a hlavně každodenní praxí z fitka, kde jsem na své klienty a vždy i na sobě vyzkoušel snad už všechno, tak mi paleo dávalo smysl. Nepřišlo mi to prostě jako bláboly, které člověk najde v různých časopisech, hlavně v těch pro dívky a ženy, ale jako vědecky podložené informace podpořené platnými poznatky o fungování hormonů, zažívání, reakcích imunitního systému nebo o vlivu různých průmyslově vyráběných umělých potravin na lidskou psychiku. Začal jsem prostě okamžitě, bez váhání a nějakých mega příprav a byl zvědavý, co to udělá.

Ještě by bylo dobré říct, proč to vlastně dělám(e)? Mým cílem je zkusit, co mnou Whole30 udělá. Co udělá Whole30 s člověkem, který sportuje průměrně 5x týdně, v těle má kolem 10% tuku a jí podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Co bych měl určitě říct je, že od března 2016 jsem střídavě podle pocitu držel stravování lowcarb, založené na snížení příjmu sacharidů ve stravě a naopak zvýšeném příjmu ostatních makro živin (tuky, bílkoviny), ale to je jiný příběh. Kolem a kolem jsem si myslel, že to po lowcarbu bude sranda. CHYBA.

  • Zásadní je příprava jídla:

Všechno mi hrozně usnaďnuje, že M. hrozně ráda vaří a do svojí malé tlamičky nestrčí jen tak něco. Já jsem naopak BULDOZER. Kromě vajíček na tvrdo a koprovky (bože hlavně ne dohromady) sním cokoliv, kdykoliv, v téměř jakékoliv úpravě, provedení a prezentace jídla, když vařím sám, je sprosté slovo. Díky Míše si prostě žeru jako král. Ono se dá totiž Paleo vzít tak, jako bych ho vzal já a podle mě 90% z vás, co máte penis = tlačit do sebe do omdlení zeleninu z přepravek z Tesca, 300 kg vajíček každý měsíc, sem tam nějaký ten banán a kus kuřecího nebo hovězího z pánve lesknoucí se kokosovým olejem po příchodu z práce, tréninku nebo večerního rande. A jedeeeem. Jeden den, týden, dva týdny, tři, osm, deset a už je vám z toho zle. M. dělá věci, které občas na první pohled jako paleo vůbec nevypadají.

  • Pauzy mezi jídly:

Měl bych jíst 3x denně. Popravdě říkám, že to nedávám. A podle mě každý sportovec, který při tréninku propotí triko, bude mít stejný problém. Možná ne, možná jsem jen rozežranec rozežranej, ale když dám jídla čtyři, cítím se daleko lépe. S třemi jídly jsem byl hladový, nervozní a v břiše mi kručelo na 10 metrů. Tady jsem narazil a pociťoval silnou úzkost. Takže moje doporučení zní: 4 jídla.

  • Chutě na nezdravé věci:

Tady je asi největší problém. I když jsem držel lowcarb, měl jsem každou sobotu cheat day = den „dej si co chceš a usni s hubou umaštěnou a čokoládou za ušima“. Teď jedem 30 dnů komplet, dneska je neděle a jsem poprvé bez své švindl soboty. I když můžu ovoce, v kterém je dost fruktózy, tak je tělo (a hlavně mozek) naprogramované na sobotní čokoládové dýchanky, donatíčky, zmrzlinky, pizzy a další mňamky. Prostě pláče. Roní slzy jako hrachy. Dneska jsme byli na veletrhu o bydlení a můj pohled na dorty a koláče musel vypadat, jak pohled alkoholika na léčení na skleničku tuzemáčku. Sobotní chlastačku jsem taky vynechal, protože bych to o flašce vody asi nedal. Naštěstí nebrečím sám. Oba brečíme, pořád, všude. Už jsme se na to v hlavě několikrát vykašlali, navzájem jsme se přemlouvali, že to pro naše těla nebude zase taková pecka, ale přátelé, ona bude. Protože:

  • Výsledky a postřehy po prvním týdnu:

– z těla mi vyditelně odešla voda

– po dlouhé době mám vidět i dolní část břišních svalů

– dnes jsem poprvé na svém bicepsu při cvičení zahlédl onu žílu, o které jsem byl přesvědčený, že na mém těle chybí

– energie mi sice stále lehce kolísá, ale je to první týden pravého whole30, tělo si zvyká

– občas mám hlad dřív, než za požadované 4 hodiny, takže si pauzu prostě zkrátím

– zvyšuji průběžně porce, což se snažím učit i Míšu, která mi nejdřív dávala o ¼ víc než sobě. Teď už ale ví, že o ½ je pro můj splachovací žaludek akorát.

– mám už teď problémy s konzumací zeleniny – nikdy jsem jí tolik nesnědl a moc jí nemusím = ale já to zlomím

– každý týden děláme nákup a ne malý – sousedi a pokladní si musí myslet, že máme doma kotce, kde pěstujeme králíky, opice a vlky – samá zelenina, ovoce a maso.

– nejvíc mě naplňuje kvalitní hovězí – když si ho dám k věčeři, vydrží mi to až do rána

– zkvalitňuje se mi spánek a jsem ráno krásně odpočinutý – noční můry a běsy jsou pryč

– nejkrušnější jsou víkendy – spousta lákadel a akcí

– sice necháme za nákup v průměru víc než dřív, ale zase ušetříme za jídlo venku

– vůbec nemám problémy s plynatostí a cítím se o x kilo lehčí

– vyčistila se mi pleť

– na záchodě trávím 3x míň času a všechno je kvalitnější 😀

Tak první týden je za námi. Bude to boj, ale dáme to. Zatím máme pocit, že první den po Whole30 naběhneme do cukrárny a k mekáči a pustíme to do sebe všemi otvory. Ale uvidíme, třeba se to změní. Jsme hold cukrově závislí a musíme se toho zbavit. Třeba si vybudujeme závislost na zelenině, ale to asi dřív v Hostivaři vyrostou palmy a já si dám vlasy do culíku. Ahoj K.

Previous Post Next Post

You may also like

Nechte mi komentář