kniha, muzeum prazvláštních věcí

Ještě před Vánoci jsem si u nakladatelství Jota vybrala další knihu, o které jsem měla v plánu vám napsat. Oko mi nakonec padlo na knihu Muzeum prazvláštních věcí od Alice Hoffmanové. Zaujal mě především její název, protože všechno zvláštní mě jistým způsobem přitahuje.

Možná si myslíte, že na světě už nelze objevit nic nového, nějakého nevídaného tvora, kterého ještě nikdo předtím nespatřil, unikátní bytost, hříčku přírody, nad jejíž abnormalitou zůstane rozum stát v němém úžasu. Můžu vám s jistotou říci, že takové věci existují – vždyť pod vodou žijí stonozí tvorové velcí jak sloni a z nebe padají kameny, které v jasném vzduchu vzplanou ohnivým žárem.

Kniha odehrávající se v období března až května 1911 vás zavede do rozrůstajícího se New Yorku. Celý děj sledujeme z pohledu dvou hlavních postav Coralie Sardieové a Eddieho Cohena. Coralie je dcerou majitele Muzea prazvláštních věcí, kde její otec baví publikum zvláštními tvory jako je motýlí dívka či vlčí muž. Ona sama jistou zvláštností trpí a časem se sama stane jednou z atrakcí muzea. Eddie je ukrajinský přistěhovalec, který opustí svého otce i židovskou komunitu a stane se fotografem. Ona má fyzickou zvláštnost a on umí nalézt ztracené věci.

Spojnicí obou postav se pak stává tragická dobová událost –  obrovský požár textilní dílny. Po jeho zdokumentování je Eddie osloven zoufalým otcem ztracené dívky, po které začne pátrat a osud ho tak zavede až k branám Muzea prazvláštních věcí.

Kniha vám barvitě představí New York počátku 20. století. Nejen jeho rozmach, ale také těžký osud všech přistěhovalců. Autorka staví na skutečných událostech, které doplňuje o trochu magična a trochu napětí. Láska, přátelství i boj o život – to všechno v knize najdete. Všech deset částí nejprve začíná vyprávěním jedné z hlavních postav, což vás do příběhu vtáhne ještě víc. Až poté nastupuje na řadu vypravěč.

I když vás třeba nezaujme přebal, pak samotná kniha určitě. Kromě poutavého příběhu, mě hodně zaujal popis dobového New Yorku, města, které se už dlouho chystám navštívit. Vlastně jsem čekala, že příběh bude jednoduší, a o to víc jsem byla mile překvapena. Kniha je pro všechny, co hledají v zamilovaných příbězích něco víc.

O autorce:
Alice Hoffmanová se narodila v New Yorku a má magisterský titul v oboru tvůrčí psaní. Vydala už tři desítky knih. Podle jedné z nich byl natočen film Magická posedlost se Sandrou Bullock a Nicole Kidman.

Nakladatelství Jota, s. r. o., 2015. Knihu je možné zakoupit ZDE