East side Gallery, Berlín

Když jsme se s Péťou poznávali, objevili jsme, mimo jiné, naší společnou lásku k pandám. Na druhém rande mi Péťa s nadšením sdělil, že by se jednou rád jel na pandu podívat do Číny. Maličko jsem se mu smála a pak jsem mu prozradila, že pandy může vidět i v Evropě. Tak jsem si tam tehdy slíbili, že jednou se do Berlína na ty pandy pojedeme podívat (ve Vídni už jsem na nich totiž byla). O čtyři měsíce později jsme na tenhle Pandí výlet vyrazili a těšili jsme strašně moc. Tak vám dneska konečně přináším inspiraci na výlet do Berlína.

Cesta a cestování v rámci města

Do Berlína se dostanete různými způsoby, ale my vám doporučujeme vlak. Za čtyři hoďky jste na místě, je to pohodlné a během cesty se můžete kochat krásným výhledem. Pokud teda koupíte místenky na to správné místo (ne jako já). Nicméně jeli jsme hodně brzo ráno a vlak nebyl obsazený, tak se nakonec Peťan u toho okýnka dojímat mohl. Zpáteční jízdenka pro jednu osobu vás vyjde přibližně na 800,-. Cestu zpátky jsme zakončili v jídelním voze, jeho návštěvu určitě nevynechte. Má to styl, moc dobře tam vaří a načepují vám Plzeň.

V rámci Berlína hromadnou dopravu určitě využijete. Je naprosto všude – ať už vlak, metro, tramvaje nebo autobusy. Jednodenní jízdenka stojí 7 euro, platí na všechny druhy městské dopravy a vyplatí se. Koupíte jí v automatech a hlavně si jí nezapomeňte označit. My jsme si sebou nosili tuhle mapku a orientace nám vůbec nedělala problém. Určitě si stáhněte taky aplikaci BVG. Stačí do ní zadat odkud kam se chcete dostat a vyhledá vám to přehledně spoje.

Ubytování

Bydleli jsme přes Airbnb u Nany v jejím orientálním bytečku. Nějak jsem si špatně přečetla informace a tak nás trochu překvapilo, že spíme v jejím obýváku místo toho, abychom měli k dispozici celý byt. Na druhou stranu Nana byla strašně milá a nápomocná a rozhodně jí můžeme doporučit. Bydleli jsme minutu od metra Halemweg a asi 5 min od bytu jezdil autobus přímo k Zoo. Z hlavního nádraží jsme u Nany byli za 15 minut. Dostali jsme tipy, kam na jídlo a kde co v sousedství najdeme. Nana má na to hrozně roztomilou mapku udělanou. Mimochodem Nana bydlí v klidné a hezké čtvrti, kde mezi stromy pobíhají rodinky zajíčků. K dispozici jsme měli obývák s balkónem a využít jsme mohli samozřejmě i kuchyň. Na dvě noci naprosto ideální. Stálo nás to 2800,- pro oba na dvě noci. Pokud se na Airbnb zaregistrujete přes tenhle odkaz, dostanete na svůj první pobyt slevu 725,-.

Prohlídka města

Naše první kroky mířili za pandama do Berlínské zoo. Vstupné si můžete koupit buď samostatně jen do zoo za 15,50 euro nebo společně s mořským akváriem za 21. Kupte si vstupenky radši online, u kas jsou pak fronty. Za sebe musím říct, že pokud se tam nechystáte s dětma, tak to klidně vynechejte. Naše zoo je o moc hezčí a pandu jsme sice viděli, ale jen jednu a mačkalo se při tom na nás asi tisíc lidí. Pro mě trochu zklamání, ale měli tam kaktus zmrzlinu, takže aspoň nějaká radost. Po zoo jsme zašli na menší sváču do protějšího bistra, omrkli Primark a vydali se zpátky na ubytování. Převlíkli jsme se, vzali věci, co jsme do zoo zapomněli a vydali jsme se do centra. K Braniborské bráně, k Památníku holocaustu (prosím vás nefoťte si tam pózičky na instagram, je to strašně neuctivý) a po večeři pak na střechu Říšského sněmu. Tuhle prohlídku si musíte zarezervovat dopředu na internetu a provází jí celkem přísná bezpečnostní kontrola. Kopule byla v době naší návštěvy zrovna zavřená kvůli rekonstrukci, ale i tak výhled ze střechy stojí za to (dokonce jsem oprášila svojí španělštinu, jelikož anglický letáčky už byly pryč).

Druhý den jsme začali parádní snídaní v House of Small Wonder, krásné kavárně plné pokojovek. Je to tam trochu dražší záležitost, ale za návštěvu to určitě stojí. Odtud jsme šli pěšky k památníku Berlínské zdi, který se nám líbil ze všech věcí asi nejvíc. Vylezte si i na vyhlídku a mrkněte do muzea, je to zdarma a má to sílu. Odtud jsme se popovezli k hraničnímu přechodu Checkpoint Charlie. Velmi turistická oblast se spoustou suvenýr obchodů. Tady jsme byli jen chvilku, našli jsme fotobudku, na kterou se Péťa strašně těšil (je ve dvoře s bary a bistry) a vydali jsme se směr Berlínský dóm. Je to trochu dál, ale po cestě potkáte univerzitní část Berlína, obchody, kavárničky a byla to pěkná procházka. Odtud jsme se zastávkou v bistru na oběd zamířili rovnou na Alexanderplatz. Celkem bizarní místo u obchoďáku, kde je spoustu stánků s jídlem, pitím a vším možným, kejklíři, hudbou a divadýlkem. A taky je tam ta ohromná televizní věž. Dali jsme si tady sangríu a africké pivo a vyrazili jsme dál. Naše kroky mířili kolem řeky k East Side Gallery, což je uchovaná část Berlínské zdi, která má na sobě různé malby. Po cestě jsme narazili na krásný bar přímo u vody, kde byly lehátka a písek. Chvilku jsme si tam odpočinuli a pak začalo pršet, takže zbytek cesty jsme se svezli metrem. Vzhledem k nepřestávajícímu dešti jsme u zdi museli ještě na další drink do velkého Pirátského baru přímo u ní – kam pokud nemusíte asi nechoďte, je to tam zbytečně drahý. Náš další plán sestával z toho, že najdeme střešní Plzeňskou hospodu, na kterou jsme dostali tip během festivalu ve Varech. Podle mapy jsme dorazili na místo a ocitli jsme se u obchodního centra, kde nebyla po hospodě ani památka. Vyjeli jsme do nejvyššího patra ke kinu a tam si nás všiml nějakej kluk a že určitě hledáme bar. Tak říkáme, že jo a on že nás tam dovede. No. Vedl nás skrz parkoviště, dost divnou cestou – chvilku jsme se smáli/báli, že nás tam určitě zabije a pak jsme najednou fakt vyšli na střechu toho obchoďáku a tam byl ukrytý velmi originální bar. Hodně zeleně, hodně dřeva, hodně zvláštních předmětů. Nicméně u vstupu se musel zaplatit poplatek 6 euro a bylo docela jasný, že Plzeňka to není, tak jsme to otočili. Pokud byste chtěli něco originálního, kam se jen tak někdo nedostane, tak tohle místo můžem doporučit. Hledejte na adrese Karl-Marx-Straße 66. Místo Plzně jsme jeli na zastávku Bismarck, kde jsou obchody a restaurace a tam jsme si zašli k večeři na něco asijského.

Třetí den už nás čekal návrat domů, takže jsme nic velkého neplánovali. Jen jsme si ráno zajeli koupit do obchodu snídani a pak jsme další hodinu hledali nějaký park nebo aspoň trochu zeleně, že si to uděláme hezký. Zdárně jsme park (dokonce s rybníčkem) našli, ale obecně nám v Berlíně zeleň docela chyběla. Na moc parků tam nenarazíte. Zvládli jsme taky menší nákupy a zcela náhodou jsme kousek od zoo narazili na bistro Five guys, kam určitě zajděte. Má to nádech takových těch amerických bister z 50. let, super hotdogy, shaky a při čekání si zdarma louskáte nasolený buráky. U Alexanderplatzu jsme pak v jednom baru využili happy hour a dali jsme si na rozloučení drink a v pět odpoledne už jsme vyráželi vlakem zase zpátky směr Praha.

Rady na závěr

• Pokud do Berlína pojedete, jeďte ve všední den. Rozdíl v počtu lidí ve městě je opravdu velký.
  • Aplikace Citymaps2go. Offline mapy, kam si zadáte adresy všeho, co chcete vidět. Chodili jsme s ní celou dobu a je skvělá.
  • Jestli se na to cítíte, půjčte si kolo. Berlín je kolo friendly. Za sebe bych do toho šla až při druhé návštěvě kvůli orientaci.
  • Až vás u památek budou prosit nějaký holky, ať přispějete na charitu, tak se na to vyprdněte. Jsou to podvodnice.
  • Krom již zmíněného tipu na House of Small Wonder, můžete zkusit taky kavárny Silo Coffee, Le Bon nebo Isla Coffee.