Dnes se vrhneme na filmy podle žánrů a to ty, které v nich stojí za shlédnutí. Já osobně mám slabost pro staré, černobílé, americké, romantické komedie. Mám ráda filmy jako je Nouzový východ nebo Hodiny. Nemusím westerny a typické akčňáky, i když nějaké výjimky se vždycky najdou. Obecně se snažím dát šanci všemu, co by mohlo být aspoň trochu dobré a ráda si rozšiřuji obzory. Více o tom, co všechno jsem viděla zjistíte po nahlédnutí do mého CSFD účtu.

 Akční a dobrodružné
“Světla, kamera, akce” – zní povel vydávaný režisérem na začátku každého záběru. Akční filmy – často spojované s dobrodružstvím jsou zpravidla pro diváky tahákem: spojují v sobě napínavou dějovou linii, fyzickou akci a speciální efekty.  
Zorro mstitel (1920 – USA)
Dobrodružství Robina Hooda (1938 – USA)
Sedm samurajů (1954 – Japonsko)
Top Gun (1986 – USA)
Smrtonosná zbraň (1987 – USA)
Thelma a Louise (1991 – USA)
Mission Impossible (1996 – USA)

 

Animované
Parník Willie (1928 – USA)
Sněhurka a sedm trpaslíků (1937 – USA)
Pinocchio (1940 – USA)
Žlutá ponorka (1968 – USA)
Akira (1988 – Japonsko)
Příběh hraček (1995 – USA)
Cesta do fantazie (2001 – Japonsko)
Trio z Belleville (2002 – Francie)
Wallace & Gromit: Prokletí králíkodlaka (2005 – Francie)

 

Avantgarda
Avantgarda je pojem používaný pro jakékoliv experimentální hnutí v umění, které je v rozporu s konvenčními formami. Ve filmu se specificky vztahuje ke skupině vlivných a radikálních filmových tvůrců, kteří byli aktivní v celé Evropě od konce první světové války.
L´Inhumaine (1924 – Francie)
Andaluský pes (1928 – Francie)
Zlatý věk (1929 – Francie)

 

Životopisné filmy
Snímky vycházející ze života konkrétní osoby existují ve všech žánrech. K příkladům patří válečný film Generál Patton (1970), výpravý Lawrence z Arábie (1962) a melodrama Drahá maminko (1981). Filmy však mají určité charakteristické rysy, díky nimž jsou samostatným filmovým žánrem.
Young Mr. Lincoln (1934 – USA)
Gándhí (1982 – VB)
Letec (2003 – USA)

 

Komedie
Frigo na mašině (1927 – USA)
Kachní polévka (1937 – USA)
Jeho dívka Pátek (1940 – USA)
Pět lupičů a stará dáma (1955 – VB)
Růžový panter (1963 – USA)
Annie Hallová (1977 – USA)
Připoutejte se, prosím (1980 – USA)
Čtyři svatby a jeden pohřeb (1994 – VB)
Do naha! (1997 – VB)
Fotr je lotr (2000 – USA)

 

Kostýmní drama
Klasické kostýmní či dobové drama čerpá z literárních zdrojů. Pro nejlepší příklady tohoto žánru jsou typické okázalé kostýmy a scény, jimiž se daří vystihnout atmosféru konkrétní éry, do níž jsou tato dramata – včetně nejpodrobnějších detailů – zasazena.
Jezábel (1938 – USA)
Děti ráje (1945 – Francie)
Vášeň (1954 – Itálie)
Barry Lyndon (1975 – VB)
Nebezpečné známosti (1988 – USA)
Rodinné sídlo (1992 – VB)
Rozum a cit (1995 – VB/USA)

 

Kultovní filmy
Termín kultovní film označuje jakýkoliv snímek, jenž si z nějakého důvodu, který se neváže k jeho skutečně umělecké hodnotě, získal fanatickou oddanost skupiny fanoušků. Často se k popsání mnoha kultovních filmů používá výraz “tak špatné, až je to dobré.”
Plan 9 from Outer Space (1958 – USA)
Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965 – USA)
Pink Flamingos (1972 – USA)
The Rocky horror picture show (1975 – VB)
Withnail and I (1987 – VB)

Katastrofické filmy
Katastrofické filmy vzkvétaly v sedmdesátých letech, desetiletí, v němž tento podžánr akčních filmů dosáhl vrcholu. Byla uvedena řada filmů, ve kterých hvězdnému obsazení hrozila zemětřesení, potápějící se lodě, letecké nehody, přílivové vlny a další katastrofy.
Letiště (1970- USA)
Dobrodružství Poseidonu (1972 – USA)
Skleněné peklo (1974 – USA)
Den nezávislosti (1996 – USA)
Titanic (1997 – USA)

Dokumentární filmy
Muž s kinoaparátem (1929 – SSSR)
Noc a mlha (1955 – Francie)
Neohlížej se (1967 – USA)
Le Chagrin et la pitié (1969 – Francie)
Capturing the Friedmans (2003 – USA)

Filmové eposy 
Dějové filmy ve výpravné epické tradici obvykle převyšují ostatní produkcí co do rozsahu a monumentálností. Filmové eposy obvykle zachycují obrovitá panoramata se stovkami statistů, a většinou jde o historické či biblické příběhy obsahující okázalé scény. 
Zrození národa (1915 – USA)
Alexander Něvský (1938 – SSSR)
Roucho (1953 – USA)
Desatero přikázání (1956 – USA)
Ben Hur (1959 – USA)
Spartakus (1960 – USA)
Doktor Živago (1965 – USA)
Gladiátor (2000 – USA)

Film noir
Film noir je termín, jimž francouzští filmoví kritici označovali temná, černobílá hollywoodská kriminální dramata čtyřicátých let, jako třeba Maltézský sokol (1941), jež jako jediná byla k vidění ve francouzských kinech po druhé světové válce. 
Pojistka smrti (1944 – USA)
Fallen Angel (1945 – USA)
Hlubový spánek (1946 – USA)
Kiss me deadly (1955 – USA)
Dotek zla (1958 – USA)
Čínská čtvrť (1974 – USA)
L. A. – Přísně tajné (1997 – USA)

Gangsterské filmy
Gangsterský film vznikl jako samostatný žánr v Americe ve dvacátých letech v době prohibice, kdy byl zakázán alkohol a prosperovali jeho prodejci a pašeráci. V mafiánských filmech ze sedmdesátých a devadesátých let byly staré snímky aktualizovány dramatickými efekty. 
Malý Caesar (1931 – USA)
Veřejný nepřítel (1931 – USA)
Hříšní andělé (1938 – USA)
Bonnie a Clyde (1967 – USA)
Kmotr (1972 – USA)
Mafiáni (1990 – USA)
Pulp Fiction: historky z podsvětí (1994 – USA)

Hororové filmy
Upír Nosferatu (1922 – Německo)
Frankensteinova nevěsta (1935 – USA)
Kočičí lidé (1942 – USA)
Noc oživlých mrtvol (1968 – USA)
Vymítač ďábla/Exorcista (1973 – USA)
Halloween – Předvečer všech svatých (1978 – USA)
Kruh (1998 – Japonsko)
Záhada Blair Witch (1999 – USA)

Bojová umění 
Popularita filmů s bojovými uměními počátkem sedmdesátých let rostla díky stoupajícímu zájmu Západu o východní filozofii a hvězdným výkonům Bruce Leea. V posledních letech byl tento žánr znovu objeven prostřednictvím filmů jako Hrdina (2002).
Pěst plná hněvu (1971 – Hongkong)
Čínská spojka (1972 – Hongkong)
Drak přichází (1983 – Hongkong)
Karate Kid (1984 – USA)
Stalo se v Číně (1991 – Hongkong)
Tygr a drak (2000 – Tchaj-wan/Hongkong/USA)
Hrdina (2002 – Čína/Hongkong)
Kill Bill (2003 – USA)

Melodrama
Uprostřed válečných filmů zaměřených na muže, westernů a akčních filmů, které Hollywood vyprodukoval ve 30. a 40. letech 20. století figuroval i žánr, jemuž se říkalo “ženský film”. Ten úspěšně prosperoval až do 50. a 60. let, kdy ovšem nabyl lehce feminističtějšího přídechu. 
Imitation of life (1934 – USA)
Stella Dallas (1937 – USA)
Now, Voyager (1942 – USA)
Mildred Pierceová (1945 – USA)
Život milostnice O´Haru (1952 – Japonsko)

Muzikály 
Filmové muzikály, které se zrodily s nástupem zvukového filmu, vycházely z varieté a opery. Se svou odvážnou směsicí fantazie a reality dodával muzikál publiku přístupný a okamžitý únik od života za Velké hospodářské krize i poté. 
Million (1931 – Francie)
42. ulice (1933 – USA)
Veselá vdova (1934 – USA)
Páni v cylindrech (1935 – USA)
Setkáme se v St. Louis (1944 – USA)
Zpívání v dešti (1953 – USA)
Gigi (1958 – USA)
West Side Story (1961 – USA)
Kabaret (1972 – USA)

Propaganda
Propagandistické filmy produkované se záměrem přesvědčit diváky o určité víře či ideologii využívájí vlády na celém světě od počátku 20. století. Třebaže nejpopulárnější formou je dokument, používá se k přetlumočení “poselství” i drama. 
Triumf vůle (1935 – Německo)
The Plow that broke the plains (1936 – USA)
Der Fuehrer´s Face (1943 – USA)

Science fiction a fantasy
Ve filmech žánru scifi a fantasy jsou vykonstruovány imaginární světy a scénáře – mnohdy s pomocí speciálních efektů -, aby se umožnilo nepravděpodobné. K tématům patří v těchto filmech mimozemské formy života, vesmír a cestování v čase a futuristické technologie. 
Metropolis (1926 – Německo)
Čaroděj ze země Oz (1939 – USA)
Stroj času (1960 – USA)
2001: Vesmírná odysea (1968 – USA)
Solaris (1972 – Rusko)
Hvězdné války (1977 – USA)
Matrix (1999 – USA)

Seriály
Seriál byl film, obvykle akčně dobrodružný, o mnoha epizodách. Promítal se v kinech po jednom dílu za týden, a každá epizoda měla otevřený konec. Jde o jediný zastaralý filmový žánr, třebaže některé z jeho rysů jsou patrné v telenovelách a miniseriálech. 
The Perils of Pauline (1914)
Flash Gordon (1936)
Osamělý strážce (1938)

Série
Série mohou být buďto pokračováním (Kmotr: Část II), snímky, které dějově předcházejí (sága Hvězdné války) či filmy s odlišnými zápletkami, ale se stejnými postavami (cyklus o Harry Potterovi). Zvyk přidávat za názvy filmů číslovky, jako ve Spiderman 2 se prosadil teprve v 70. letech. 
filmy s Charlie Chanem (1931 – 1949)
filmy s donem Camillem (1951 – 1965)
filmy Zatoichi (1962 – 1989)
filmy s Jamesem Bondem (1962 – současnost)

Filmy pro náctileté
V 50. letech si producenti poprvé uvědomili existenci filmového trhu pro mladé. Tyto filmy se často odehrávaly ve školách a neměnně pojednávaly o mladých, kteří se snaží zaujmout opačné pohlaví a pokoušejí se uniknout kontrole dospělých. 
Rebel bez příčiny (1955 – USA)
Americké grafity (1973 – USA)
Snídaňový klub (1985 – USA)

Thrillery
Thrillery jsou poutavými napínavými příběhy, v nichž se napětí vytváří tím, že se jedna nebo více postav ocitnou v ohrožení, z nějž musejí uniknout. Tento typ filmů může překrývat několik žánrů: thriller může být akční, sci-fi nebo dokonce westernový. 
Třetí muž (1949 – VB)
Psycho (1960 – USA)
Mlčení jehňátek (1991 – USA)
Nepohodlný (2005 – VB/Neměcko)

Underground 
Termín “underground” jako filmový žánr vznikl v USA koncem 50. let. Vztahoval  se k americké experimentální produkci filmů, které vycházely z evropské avantgardy, ale byly pevně spjaty s americkým hnutím beatniků, jež se tehdy projevovalo. 
Odpolední osidla (1943 – USA)
Wavelength (1967 – Kanada/USA)
Tělo (1968 – USA)

Válečné filmy 
Bitevní scény a válka jsou námětem filmů od počátků kinematografie, ale jako žánr vykrystalizovaly válečné filmy během první světové války. Mnohdy zaujímají protiválečné stanovisko, ale zrovna tak se mohou točit s cílem získat lidovou podporu a dokonce posloužit jako propaganda. 
J´Accuse (1919 – Francie)
Stezky slávy (1957 – USA)
Apokalypsa (1979 – USA)
Ponorka (1981 – Německo)
Olověná vesta (1987 – USA)
Zachraňte vojína Ryana (1998 – USA)

Westerny
Westerny není pouze nejstarším ze všech filmových žánrů, ale je jedinou uměleckou formou pocházející z Ameriky samotné. Od 20. let do počátku 60. let 20. století upevňovala nadvládu Hollywoodu nad světovým filmových trhem právě popularita westernu. 
Přepadení (1939)
Muž z Laramie (1955)
Stopaři (1956)
Sedm statečných (1960)
Muž, který zabil Libertyho Valance (1962)
Divoká banda (1969)
Tenkrát na Západě (1969)
Nesmiřitelní (1992)

Zdroj: Film – Velký ilustrovaný průvodce, Ronald Bergan

Filmový seznam část 1.

Štítky: