Fitness koutek Mr. K

Fitness koutek Mr. K – 6. díl

Ahoj fitnesáci,

pomalu, ale jistě se blíží léto a já si dal letos jednoznačný cíl. Jezdit do práce na kole. Samozřejmě to ale nebude jen tak. Nemám, respektive neměl jsem až do včera kolo. Když jsem se probrouzdával internetem a koukal na kola od 10ti do 20ti tisíc, napadla mě spásná myšlenka. Vyjevil se mi obraz skládačky z roku 1970, na které moje mamka jezdila na svoje tréninky (veslování) a teď jen bezvládně a hlavně nevyužitě visí na háku ve sklepě (skládačka). Nažhavil jsem tedy telefonní linku a po rychlém hovoru mi včera táta přivezl epesní polskou skládačku. Moje drahá polovička z toho očividně takovou radost jako já neměla, hold zabírá to nějaký ten metřík na balkoně, ale díky skládacímu mechanismu, který vám kolo složí na dvě úhledné půlky to snad kousne. Takže mám kolo. Pneumatiky jsou sice po 46 letech na úplnou výměnu, světlo se mi rozlítlo při včerejším omytím VAPEM (díky obsluze myčky NEPTUN ve Vysočanech, že mi kolo ošplouchla), ale už se vidím, jak řežu zatáčky na trase Hostivař – EDEN – Hostivař a střídavě se sápu a spouštím z  Bohdaleckého kopce. Nohy jako ze železa a ještě ušetřený peníze za naftu. Jsem zvědavej, jak dlouho mi to vydrží. Tak to jenom vsuvka, jak se dnes moderně dopravit do práce a ještě pro sebe něco udělat.

A teď už k hlavnímu tématu. Minule jsem maličko uklouznul a dostal se úplně někam jinam, než jsem měl v plánu. Dneska se už opravdu vrátím do vod fitness a mrkneme na to, čím ve fitku začít. Nebude to nějaký obsáhlý rejstřík cviků, spíš si povíme o základech, o kterých byste měli vědět, že existují.

Core
O tomhle super slovu, které dnes můžete slyšet vycházet z úst každého, kdo se o fitness zajímá, i když mnohdy netuší, o čem to vlastně mluví, se toho napsalo a řeklo už mnoho. Takže ve zkratce. Core je jádro vašeho těla. Slouží jako opěrný bod, který dělá oporu bederní páteři, pomáhá udržovat správné (vzpřímené) držení těla a udržovat jeho rovnováhu. Představte si jádro jako jeden velký stabilizátor, který vás vyvažuje při doskocích nebo při výkyvech těžiště těla. Jádro chrání vaší páteř i orgány v břišní dutině. V odborné literatuře najdete core pod názvem HZS – hluboký stabilizační systém. Takže – bez core ani ránu. Celkově se mi líbí stránky Martina Snášela, s kterým jsem měl možnost chvilku pracovat v trenérském týmu. Tak klidně mrkněte – docela hezky a hlavně pochopitelně tuhle tematiku rozpracovává.

 Z čeho se to naše jádro vlastně skládá (jaké svaly ho tvoří):

  • pánevní dno
  • příčný břišní sval
  • bránice – hlavní vdechový sval
  • multifidi – vzpřimovače páteře
  • vnější šikmé břišní svaly

Aktivace jádra těla:

Aktivace core je složitější věcí než se může zdát. U mnoha klientů, kteří chodí do fitness, se cvičení jádra omezuje pouze na cvičení břicha a leckdy jen na cvičení přímých břišních svalů (přímé pohyby – zkracovačky, přítahy nohou atd.). Bohužel postup aktivace je mnohem větší řehole. Není totiž břicho jako břicho – to, že uděláte denně 100 leh sedů ještě neznamená, že správně aktivujete core. Nejde totiž jen o posílení břicha. Alfou a omegou aktivace core je aktivace příčného břišního svalu pomocí tzv. bráničního dýchání. 80% lidí dělá těžké cviky (mrtvé tahy, dřepy s činkou) jako by se nechumelilo, i když je na první pohled patrné, že špatně dýchají (hrudní dýchání), nedýchají vůbec nebo na daný cvik jasně technicky a fyzicky nestačí (neúměrná váha). O core by se dalo napsat x stránek a věnují se mu celé knihy. Našel jsem jedno fajnový video, který vám poskytne základ, jak core aktivovat. Autorovi videa blahoželám. Samozřejmě rejpalové by si i tady našli chybky, ale jako základ to úplně stačí.

Takže přátelé, moje dnešní rada zní. Když půjdete do fitka, rozehřejte se, vezměte si podložku, na kterou si položte ručník, lehněte si na záda a aktivujte core. Zkoušejte to, vytlačujte prsty a když to ze začátku nebude, tak nezoufejte. To dáte. Správné dýchání je základ cvičení. Při každém cviku musíte core aktivovat, abyste si neublížili. Snížíte tím riziko zranění o x% a také – pokud neposílíte příčný břišní sval, nikdy nebudete mít ploché břicho. Nejspodnější vrstva totiž utváří tvar té nad sebou. Teď se naučte dýchat, příště si ukážeme základní cviky, kterým svůj core perfektně aktivujete a „posílíte“ a stručně si vysvětlíme funkci dalších částí jádra.

Previous Post Next Post

You may also like

Nechte mi tu komentář