Láska ke knihám

Knihy

Láska k papíru

Diáře

Naše zážitky a tipy z cesty

USA

Fitness koutek Mr. K

Fitness koutek Mr. K – 4. díl

Nazdar, nazdar, ahoj, ahoj,

než se pustím do psaní, rád bych se omluvil (a to hlavně slečně šéfové), že jsem nějakou tu dobu nepublikoval, ale bohužel toho bylo moc – moc práce, moc hor, moc Velikonoc, prostě všeho. Ale nezoufejte, moje vyplachovačka hlaviček je zpět v plné síle, né – li dokonce v lepší kondici, než tomu kdy bylo.

V minulém článku jsme se bavili o tom, jak a hlavně podle čeho si vybrat svého vysněného trenéra. Dnes se podíváme na to, jak to udělat, když s trenérem z jakéhokoliv důvodu cvičit nechcete (máte třeba agresivní pot) nebo nemůžete – prostě na to nemáte chechtáčky (dočasná věc).

Stojíte v posilce, hudba vám hraje do uší a testosteron je cítit na každém kroku. Stojíte bezvládně s ručníkem kolem krku a vůbec netušíte, kde máte začít. Z vašeho ukázkového tréninku s trenérem, kterým jste si prošli díky zakoupení členství (permice), si pamatujete sotva desetinu a máte pocit, že i kdybyste se o tu desetinu pokusili, vypadali byste, jako když do vás někdo pouští 220 V. No stress – jste majorita posilovny. Jste členem komunity, která jde do posilky s kamarádem, který se dušuje, že o tom ví stejně jako mistr světa v kulturistice nebo kopíruje ostatní, kteří by to cca mohli umět. I tahle cesta je možná, ale počítejte s tím, že časově náročnější a určitě po ní uděláte pár kotrmelců, ale to je život. Chybami se člověk učí. Zkusil jsem se nad tím zamyslet (což dělám částo a někdy i s otevřenou pusou – prvním slovem následné věty pak bývá HELE…) a dal jsem dohromady pár rad, které se vám mohou hodit.

Sežente si KVALITNÍ ZDROJ INFORMACÍ

a) Internet
– pozor!! na internetu je spousta návodů a rad, ale velmi často špatných
– čerpejte z ověřených zdrojů, kde jsou opravdový trenéři, experti nebo závodníci, např. www.ronnie.cz, www.svetkulturistiky.cz

b) Literatura – zaměřte se na kvalitní autory, kteří se nevěnují jen tomu, jak nabrat na bicáku, ale přemýšlí také o zdravotním přístupu k fitness, protože to je to, co na začátku rozhodně potřebujete.

Petr Tlapák – Tvarování těla pro muže a ženy

V téhle knize je toho spousta a pro začátek vám úplně postačí. Najdete zde základy anatomie, fyziologie, ovladání strojů, popis techniky cvičení na strojích, rejstřík cviků, popis techniky a uvolnování svalů při protahování (kdybych měl popsat všechno, co v knize je, seděl bych tady další hodinu). Když jsem začínal s fitness, považovali jsme jí za BIBLI pro trenéry, sice už se trend šoupnul zase o kus jinam, ale věřte, pro začátek ideál pro vás.

Martin Doležal, Radim JebavýPřirozený funkční trénink

Další pohled na cvičení. Tlapák Vám přiblíží, jak cvičit na strojích a s činkami a autoři téhle knížky Vám naopak ukáží, jak do fitness zapojit funkční pohyby, tedy takové, které vychází z pohybů běžného života – jde o další přístup k fitness. Najdete tu návod, jak cvičit s vlastní vahou i tzv. funkčními pomůckami.

c) Kamarád – tady opravdu, ale opravdu velký pozor s velkým P, protože tuhle situaci vídám každý den. Jeden větší, sádlem obalený kluk, naloží svému o 30 kg lehčímu kamarádovi obrovské závaží na osu a ten s ní v duchu řeckořímského zápasu bojuje a zmítá se pod ní. Ne všichni kamarádi a jejich rady jsou to pravé ořechové do fitness. Ano, vždy lepší něco než nic, ale hlavně si neubližte.

Zkuste si před vstupem do posilky něco přečíst, načerpat něco té receptury z kuchyně fitness a hlavně začínejte zlehka. Nic vás netlačí, nic vás nežene. Vy totiž začínáte.

Základní pravidla, když začínáš:

1) Nejsi vrcholový sportovec, takže jako vrcholový sportovec netrénuj.

2) Pokud jsi nikdy nesportoval/a – začni zlehka – 2x – 3x týdně a postupně přidávej.

3) Uprav stravu – neřeš diety Olgy Šípkové – jez pravidelně 5x – 6x denně.

4) Váhy vol s rozumem.

5) Snaž se dodržovat správnou techniku – dej si radši lehčí váhu a cvič správně než naopak.

6) Na trénink ani z tréninku nechoď hladový – necvič na lačno (ze začátku), po tréninku doplň sacharidy.

7) Používej na všechny stroje a podložky ručník – chceš mít na hlavě choroše? Pokud ano, radu 7 nerespektuj.

8) Ptej se, čerpej inspiraci z ověřených zdrojů a nedělej kraviny.

9) Vyhni se na začátku technicky náročným cvikům jako je mrtvý tah, dřep s činkou atd.

10) Pokud zvedáš těžší váhu – popros někoho, ať tě jistí.

11) Chce to čas a pravidelnost – dosáhnout tvojí vysněný postavy trvá měsíce.

12) Pořád se vzdělávej.

13) Pokud necítíš partii, na kterou je cvik určený – děláš něco špatně.

14) Ze začátku cvič podle toho jak dýcháš a nedýchej podle toho jak cvičíš – nebudeš to totiž stíhat.

15) Ne každý nabušenec ti správně poradí, jak cvik brilantně technicky provést.

16) U každého opakování přemýšlej, jestli dobře dýcháš, cvičíš technicky správně a cítíš, co máš cítit.

17) Nezapomínej na regeneraci po tréninku.

18) Kromě svalů pracuj taky na fyzičce – běhej, skákej, klusej, sprintuj, přeskakuj a hopsej.

19) Zaměř se na to, co jíš a kdy jíš, protože bez toho se nikdy nezlepšíš.

20) Cvičení se musí stát tvojí závislostí a zábavou – pokud to tak nemáš, jdi dělat něco jinýho.

21) Kupuj si kvalitní jídlo i když je o 10,- dražší než ten šunkáč z TESCA.

22) Doplňky stravy řeš potom – ted začni tím, že budeš pravidelně jíst.

23) Vyfoť se na začátku svý cesty, ať vidíš, kam si se dostal.

24) Nevaž se každý den – nebuď magor.

25) Po každém tréninku se protáhni, uvolníš tím svaly a předcházíš zranění.

25) A POSLEDNÍ RADA – ZKOUŠEJ, CO TI SEDÍ – to, že to funguje Arnoldovi a tvýmu nejlepšímu kámošovi Vláďovi ještě neznamená, že to bude fungovat tobě.

A je konec milé děti, kapitolka za mnou a mě nezbývá, než se rozloučit. Budu se těšit na příště, kdy si řekneme od jakých partií v posilce začít a jaké cviky případně zařadit. Na brzkou počtenou přátelé!!! K.

Previous Post Next Post

Může se vám také líbit

Nechte mi tu komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.